Voua nu va e rusine de rusinea altora? Stiti ce e second hand shame?


Când urmăresc un meci sau o competiție sportivă și văd un atlet căzând, simt un val de jenă sau rușine. Bine, chiar si cand nu e sportiv si vad pe cineva ca se face de rusine, imi e putin rusine. Chiar dacă nu am nicio legătură directă cu sportul respectiv sau cu sportivul în cauză, sentimentul persistă, in cazul meu am observat ca resimt aceasta rusine indirecta la atleti si la patinatori, dar nu si la fotbalisti. 
Acest fenomen, cunoscut sub numele de "rușine secundară" sau "second-hand shame", este unul fascinant și mă face să mă întreb de ce simțim astfel. 

Rușinea secundară nu este altceva decât sentimentul de rușine sau jenă pe care îl experimentăm în numele altcuiva. Este ca și cum am trăi emoțiile și experiențele altora, chiar dacă nu suntem direct implicați în acel eveniment sau situație. Acest sentiment poate fi declanșat de comportamente sau acțiuni ale altora cu care ne identificăm sau cu care avem o conexiune emoțională sau socială.

Baza biologica: Neuronii oglindă sunt un tip special de neuroni care se activează atunci când observăm o acțiune sau o emoție la altcineva, ca și cum am experimenta acea acțiune sau emoție noi înșine. Această capacitate de a simți și înțelege experiențele altora este adesea asociată cu empatia și înțelegerea socială.
În contextul rușinii secundare sau "second-hand shame", neuronii oglindă pot juca un rol în modul în care resimțim și reacționăm la comportamentele sau acțiunile altora. Atunci când observăm pe cineva experimentând rușine sau jenă, neuronii oglindă pot contribui la simțirea acelei rușini sau jene într-un mod secundar, ca și cum am trăi acea experiență noi înșine.
Astfel, există o legătură între neuronii oglindă și rușinea secundară prin capacitatea noastră de a simți și de a înțelege emoțiile și experiențele altora. Această conexiune emoțională și cognitivă poate contribui la amplificarea sentimentelor de jenă sau rușine și la modul în care interacționăm și ne raportăm la comportamentele și acțiunile celorlalți în contexte sociale și interpersonale.


Empatia superficiala. Când văd un sportiv căzând, prima reacție este de empatie. Mă gândesc la eforturile și pregătirea acestuia și îmi imaginez dezamăgirea și umilința pe care le-ar putea simți. Acest sentiment de conexiune și identificare amplifică jena pe care o resimt.


Teamă de Eșec. În societatea noastră competitivă, eșecurile sunt adesea văzute ca semne de slăbiciune. Vederea unui sportiv căzând poate stârni temerile mele interne legate de propriile mele eșecuri și de judecata celorlalți.


Reacția Publicului și Comentatorilor:  Exclamațiile publicului sau comentariile din studioul de transmisie ("Ce pacat! Ce rusine! Vai, cum a cazut!) pot amplifica sentimentul de jenă. Atmosfera încărcată de critici și judecată poate face ca jena mea să se transforme într-o presiune socială, alimentând astfel ciclul rușinii secundare.

Impactul Social Media: Platformele sociale au un rol semnificativ în amplificarea sentimentelor de jenă sau rușine. Comentariile, meme-urile și analizele postate de utilizatori pot intensifica presiunea socială și pot face ca rușinea secundară să se răspândească rapid și să devină virală.


Cultura Perfecționismului: Societatea noastră este adesea dominată de o cultură a perfecționismului și a performanței, în care eșecurile sunt privite ca fiind inacceptabile sau stigmatizate.

Rolul Emoțiilor Colective: Rușinea secundară poate fi influențată de emoțiile colective și de dinamica grupurilor sociale. Într-un grup sau comunitate care valorizează performanța și succesul, sentimentul de jenă sau rușine poate fi amplificat și resimțit mai intens.


Cum Să Gestionăm Rușinea Secundară?
Pentru a gestiona această rușine secundară și pentru a dezvolta o mai bună înțelegere de sine și empatie, este esențial să ne confruntăm cu aceste sentimente și să le acceptăm ca pe o reacție umană și naturală. Prin conștientizarea și înțelegerea rușinii secundare, putem dezvolta o compasiune mai profundă și o înțelegere mai mare față de noi înșine și față de ceilalți.


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cum sa castigi o cearta, folosind tehnici FBI si Echilibrul Nash-vreti liniste sau dreptate?

Afantazia: sau cum e sa traiesti cu o minte oarba

Crezi ca daca ii multumesti pe toti esti o persoana buna? Despre fawning si people pleasers