Crezi ca daca ii multumesti pe toti esti o persoana buna? Despre fawning si people pleasers

“Pe mine mă place toată lumea" sau "Eu nu mă cert cu nimeni" sunt niște declarații des întâlnite și spuse cu mândrie. Ce ne transmit, de fapt, astfel de persoane plăcute de toată lumea? Că sunt bune și încearcă să evite conflictul și să se comporte într-un mod care să fie pe placul tuturor sau … au descoperit o formă de manipulare? Aceste afirmații pot ascunde adesea o nevoie profundă de a fi apreciat și acceptat, chiar și atunci când acest lucru înseamnă să își neglijeze propriile nevoi și limite.

Termenul "fawning" se poate traduce în limba română ca "lingușire" sau "servilism". Serios, am încercat să găsesc altă traducere, dar astea sunt cele mai adecvate. În contextul psihologic, se referă la o dorință excesivă de a ii mulțumi pe alții, adesea în detrimentul propriilor nevoi și limite. Adesea, acest comportament vine dintr-o nevoie de a fi apreciat și acceptat de ceilalți, ceea ce poate avea rădăcini adânci în experiențele noastre de viață. 

Acest comportament insa poate fi folosit ca o strategie de a ii manipula emoțional pe ceilalți, încercând să se obțină aprobarea și acceptarea lor. Da, ati citit bine: cei care ii multumesc pe toti, ii manipuleaza.

Ce se întâmplă când acest comportament prietenos și aparent nevinovat se transformă într-o formă subtilă de manipulare? 

Ce auzim cel mai des de la people pleasers?

"Fac tot ce pot să îi ajut pe ceilalți, chiar și atunci când sunt epuizat."

  "Îmi place să mă conformez dorințelor celorlalți pentru a evita orice disconfort sau conflict."

"Încerc mereu să anticipez nevoile altora și să mă asigur că sunt mulțumiți, chiar și dacă asta înseamnă să îmi neglijez propriile sentimente."

“Evit să îmi exprim opinia sau să îmi impun limitele pentru a nu răni sau a nu deranja pe nimeni."

“Îmi place să mă alătur grupurilor și să încerc să mă integrez cât mai bine, chiar și dacă asta înseamnă să îmi sacrific propria identitate sau valorile."

Dar să nu ne înșelăm, nu toate motivele care stau în spatele plăcerii de a mulțumi sunt atât de nobile pe cât par la prima vedere. Da, mulțumirea altora este importantă, dar ce se întâmplă când aceasta dorinta intensa de a mulțumi se transformă într-o strategie pentru a obține ceea ce vrei? Folosind fawning-ul ca metodă de a manipula emoțional pe alții, poți să te simți mai în control sau mai iubit, dar la ce preț? Ești cu adevărat tu însuți sau doar o reflecție a așteptărilor altora?

In ultima vreme s-a tot vorbit despre narcisici, asa ca va zic ca noul trend la cafea este sa vorbim despre fawning. Cum stii ca ai fost "fawned" sau ca ai "fawnat", ca sa zic asa? 

Ai folosit vreodată povestea ta tristă pentru a obține simpatie și a influența deciziile altora? (Manipulare Emoțională).

Te-ai ascuns vreodată în spatele nevoilor altora pentru a evita să-ți asumi responsabilitatea pentru propriile tale acțiuni? (Evitarea Responsabilității)

Te-ai simțit vreodată exploatat sau nevoit să faci lucruri pe care nu le-ai fi făcut în mod normal, doar pentru a păstra pacea? (Încălcarea Limitei)

Te-ai simțit vreodată ca și cum ai fi trebuit să fii altcineva pentru a fi iubit sau acceptat? (Suprimarea Autenticității)

Mă pot schimba? Da, dar de ce?
Începe prin a te întreba de ce ai tendința de a mulțumi altora. Ce te motivează cu adevărat? Învață să îți exprimi nevoile și limitele într-un mod clar și fără vinovăție. Dezvoltă mecanisme de adaptare mai sănătoase. Acordă timp pentru tine și răsplătește-te pentru eforturile tale, indiferent de reacțiile altora.

Să fim clari! Plăcerea de a îi mulțumi pe alții poate părea un trăsătura admirabilă, dar când se transformă într-un instrument de manipulare, atât tu, cât și cei din jurul tău pierdeți. Prin înțelegerea adevăratelor motive care stau în spatele acestui comportament și prin luarea unor măsuri concrete pentru a-l aborda, poți începe să construiești relații mai autentice și sănătoase, atât cu ceilalți, cât și cu tine însuți. Așadar, să fim atenți și să ne tratăm unii pe alții cu respect și autenticitate!

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cum sa castigi o cearta, folosind tehnici FBI si Echilibrul Nash-vreti liniste sau dreptate?

Afantazia: sau cum e sa traiesti cu o minte oarba