Stiinta admite cand greseste
Nu ma asteptam sa vina asa repede acest studiu mai ales dupa postarea de ieri, dar iata ca danezii dupa ce au facut o cercetare pe 3 milioane de oameni au venit cu o concluzie care ne da putin peste cap pespectiva din care scriem rapoarte psihologice cu antecedente familiale.
Cum impacam ereditatea clara a ADHD-ului, dislexiei si anxietatii cu noile studii care arata ca majoritatea tulburarilor psihice apar fara antecedente familiale?
In articolul meu precedent, spuneam ceva ce multi psihologi (si parinti) simt instinctiv: "Fiica-ta nu are nimic pentru ca tu nu vrei sa ai nimic. Surpriza: ai!". Vorbeam despre ereditate. Despre cum ADHD-ul, dislexia si anxietatea sunt deseori transmise ca niste mosteniri neuronale cu eticheta pierduta, iar creierul, un arbore genealogic cu sinapse in loc de radacini, se dezvaluia ca purtator de istorii nespuse.
Am citat studii relevante: unul din Nature Genetics (2022), care spune ca peste 74% dintre cazurile de ADHD au explicatie genetica; altul despre genele DCDC2 si KIAA0319 implicate in dislexie; plus date despre comorbiditatea dintre tulburari si ereditatea partiala a anxietatii si depresiei.
Dar, la o zi distanta, stiinta vine cu o completare deloc confortabila pentru cine vrea o explicatie liniara: un studiu masiv din Danemarca (peste 3 milioane de cazuri analizate, publicat in Lancet Psychiatry) arata ca majoritatea celor diagnosticati cu tulburari precum schizofrenia, depresia, tulburarea bipolara sau anxietatea nu au rude apropiate afectate.
Mai precis:
-89% dintre persoanele diagnosticate cu schizofrenie NU au rude de gradul I cu aceeasi boala.
-60% dintre cei cu depresie NU au rude diagnosticate cu depresie.
-chiar si cu o ruda afectata, majoritatea nu vor dezvolta tulburarea. De exemplu, doar 8% dintre cei cu o ruda apropiata cu schizofrenie ajung sa fie diagnosticati.
Si atunci? Cine are dreptate?
Raspunsul e mai interesant decat o alegere binara. Pentru ca ambele perspective sunt adevarate, dar la niveluri diferite de explicatie:
1. Genetica explica vulnerabilitatea, nu destinul
ADHD-ul, dislexia si anxietatea sunt tulburari cu componenta genetica demonstrata. Asta inseamna ca predispozitia exista si poate fi masurata prin scoruri poligenice. Dar aceste predispozitii nu se traduc automat in diagnostic.
Studiul danez vine sa ne aminteasca un adevar vechi dar ignorat: genele nu actioneaza in vid. Avem nevoie de interactiune cu mediul, cu traumele, cu nivelul de stres, cu structura sistemului educational sau de sanatate mintala. Vulnerabilitatea genetica poate sa doarma linistita intr-un mediu sustinator – sau sa fie activata brutal intr-un mediu ostil.
2. Ereditatea nu inseamna neaparat "istoric familial vizibil"
Faptul ca cineva nu are rude diagnosticate NU inseamna ca nu exista gene de risc in acel arbore genealogic. Poate ca rudele nu au fost diagnosticate niciodata, poate ca au compensat sau au ascuns simptomele. Sau poate ca genele s-au combinat intr-un mod diferit in generatia actuala.
Mai mult: unele gene implicate in ADHD sau depresie pot avea expresii pozitive in alte contexte: creativitate, viteza mentala, empatie crescuta. Contextul face diferenta intre "dar" si "boala".
3. Studiul danez nu neaga genetica ci ii redefineste aplicabilitatea clinica
Ce spune de fapt acest studiu:
-ca riscul absolut e mic chiar si in cazul unui istoric familial;
-ca strategiile de preventie si tratament nu trebuie limitate doar la cei cu antecedente;
-ca toti avem un risc de a dezvolta o tulburare psihica si ca stigmatizarea familiilor "cu probleme" e nefondata.
Este o pledoarie pentru universalism in sanatatea mintala: nu doar "copiii cu rude bolnave" au nevoie de sprijin. Toti avem nevoie de modele sanatoase, de adaptari educationale si de un sistem care sa nu penalizeze diversitatea neurocognitiva.
4. Concluzie: Nu trebuie sa alegem intre "genetic" si "complex"
Poti sa crezi ca ADHD-ul e ereditar si in acelasi timp sa stii ca multi copii cu ADHD nu au parinti diagnosticati. Poti sa vorbesti despre genele implicate in dislexie si sa recunosti ca mediul educational poate activa sau atenua expresia acestor gene. Poti sa invoci istoria transgenerationala a anxietatii fara sa ignori rolul stresului social, digital sau economic.
Ce ne invata stiinta, azi, e ca trebuie sa gandim in sisteme, nu in etichete. Sa vedem arborele genealogic al creierului nu ca pe o condamnare, ci ca pe o harta in care contextul e busola.
Pentru ca, uneori, gena te impinge spre margine. Dar mediul te poate prinde de mana sau te poate impinge in gol.
Comentarii
Trimiteți un comentariu